Ajanlasku

Nykyisen vallalla olevan ajanlaskun ovat kehittäneet ihmiset, ja se pohjautuu sekä lohikäärmeiden että haltioiden muinaiseen tapaan laskea aikaa.

  • Kuluva vuosi on 5011
  • Vuodessa on 12 kuukautta
  • Kuukaudessa on 5 viikkoa
  • Viikossa on 6 päivää
  • Päivässä valoisia tunteja 10-14 vuodenajasta riippuen
  • Vuodessa on 60 viikkoa ja 360 päivää

Kuukaudet: Sivan, Tammus, Ab, Elul, Elanim, Hesvan, Kislev, Tebet, Sabat, Adar, Nisan ja Ijjar.

Viikonpäivät: Tieth, Duat, Jeath, Kaet, Fyat ja Couth

Vuodenajat

  • Kevät: Sivan
  • Kesäkuukaudet: Tammus ja Ab
  • Loppukesä/alkusyksy: Elul
  • Syksy: Tebet
  • Talvi: Sabat ja Adar
  • Lopputalvi: Nisan
  • Alkukevät: Ijjar

Vuosi vaihtuu Ijjarin ja Sivanin vaihteessa.

Oikeinkirjoitus

  • Kuukausien ja päivien nimet isolla alkukirjaimella
  • Päivämäärä merkitään merkitsemällä ensimmäisenä kuukauden nimi, sitten päivän nimi ja kuluvan päivän järjestysnumero ko. kuukaudessa.
  • Päivien välinen merkitään tekstissä seuraavasti: Kaet-Fyat
  • Päivä auringonnoususta auringonlaskuun: Nianth
  • Tunti: Faeth

Ajanlasku ja ajan kuluminen peleissä

Foorumiroolipeleissä peleillä on tapana kestää pitkään ajallisesti, ja se voi tuoda haasteita vuodenaikojen ja ajan kulumisen hahmottamiseen. Tämä voi johtaa sekaannuksiin ja mahdollisiin ongelmiin, kun pelissä kuluu tuntu, ja oikeassa elämässä puoli vuotta, ja toisessa pelissä puoli vuotta menee ohitse yhdessä vuorossa. Vaikka Ceresin vuodenajat suurinpiirtein vastaavatkin oman maailmamme vuodenaikoja, voivat peleissä aikakäsitykset venyä ja paukkua kuten juonten ja hahmojen kehityksen kannalta parhaaksi nähdään.

Tämän vuoksi pelaajan on syytä pitää mielessä hahmon aikalinjat, ja pelin aloitusvuorossa on hyvä mainita, mikäli pelin aika poikkeaa niin kutsutusta normista esimerkiksi juonikuvion vuoksi.

Ceresissä voidaan ajatella olevan kaksi aikajanaa:

  1. Hahmon oma kronologinen aika, jolla on merkitystä vain hahmolle itselleen. Siihen sisältyvät hahmoon liittyvät tapahtumat, ja se venyy pelaajan tahdon mukaan.
  2. Ceresin kronologinen aika, johon viitataan lähinnä maailmantapahtumien (esimerkiksi sivujuoni, hallinnon toimet) vuoksi.

Tärkeintä on, että hahmo itse ei ole aikaparadoksissa itsensä kanssa.